ثبت تغییرات شرکت (صفر تا صد مراحل)

فهرست مطالب

اهمیت و مزیت ثبت تغییرات قانونی شرکت‌ها لزومی اجباری‌ست

روزآمد شدن قوانین داخلی شرکت‌ها ایجاب می‌کند که آنها در اصول اولیه خود تغییراتی را اعمال کنند. همچنین به این منظور که شرکتی بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج از کشور تطبیق دهد، در مقاطع زمانی مختلف به این نتیجه می‌رسد که چهارچوب حقوقی اولیه‌ای را که برای فعالیت اقتصادی – تجاری خود در نظر گرفته است، تغییر دهد.

بعضی از تغییرات شرکت‌ها در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده و بعضی از تغییرات در صلاحیت مجمع عمومی عادی هستند. همچنین هرگونه تغییر در مواد اساس‌نامه نیز در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است و هرگونه تغییر در مواد اساس‌نامه باید برای ثبت به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

همه این مراحل پیچیده و طولانی منجر می‌شود تا متقاضیان از راهنمایی مشاوران در این زمینه بهره ببرند. کمپانی ساعی نیز در راستای خدمت به هم‌وطنان خود، آمادگی هرنوع مشاوره در این زمینه را دارد. همچنین برای آگاهی از آخرین اخبار ثبت تغییرات می‌توانید این لینک را … مطالعه بفرمایید.

 

بر این اساس و به موجب ماده‌ی 7 قانون ثبت شرکت‌ها «تغییرات راجع به نمایندگان شرکت و یا مدیران شعب آن باید به اداره‌ی ثبت‌اسناد (اداره‌ی ثبت شرکت‌ها) اطلاع داده شود و تا وقتی‌که این اطلاع داده نشده عملیاتی که نماینده یا مدیر سابق به نام شرکت انجام داده، عملیات شرکت محسوب می‌شود مگر این‌که شرکت اطلاع اشخاصی را که به استناد این ماده ادعای حقی می‌کنند از تغییر نماینده یا مدیر خود به ثبوت برساند».

بنابراین در هر موقع که تصمیماتی راجع به تمدید مدت شرکت، زاید بر مدت مقرر یا انحلال شرکت قبل از مدت معین یا تغییر در کیفیت تفریغ حساب یا تغییر اسم شرکت یا تبدیل دیگر در اساس‌نامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکا ضامن از شرکت اتخاذ شود و همچنین موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می‌یابد، مقررات راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات حاصله رعایت شود. همچنین موقعی که به واسطه‌ی ضررهای وارده نصف سرمایه‌ی شرکت سهامی از بین برود به همان ترتیب باید ثبت و آگهی شود.

 

مزایای ثبت تغییرات شرکت‌ها

ثبت تغییرات شرکت، یکی از مراحل بسیار حیاتی در مدیریت یک شرکت است. این فرآیند به شما اجازه می‌دهد تا تغییراتی که در ساختار، نام، مالکیت، یا دیگر جنبه‌های حقوقی و عملیاتی شرکت ایجاد می‌شود، به صورت رسمی ثبت و تایید کنید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که تغییرات غیررسمی یا ثبت نشده ممکن است منجر به مشکلات حقوقی و مالی شود.

همپنین در دنیای پویا و تغییرپذیر کسب‌وکار کشور و حتی در گستره جهانی، توانایی تطابق با تغییرات و تغییر مستندات و اسناد شرکت شما می‌تواند نقش بسیار مهمی در پایداری و رشد شما داشته باشد. بنابراین، با دقت و به کمک مشاوران حقوقی و مالی، از فرصت‌های تغییر بهره‌برداری کنید و به روزرسانی‌های ضرور را در شرکت خود به اجرا درآورید.

 

نحوه اعمال تغییرات در شرکت سهامی عام و خاص

در شرکت‌های سهامی خاص پس از اتخاذ تصمیم راجع به افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید باید مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه‌ی کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن نشر می‌شود به اطلاع صاحبان سهام برسد. در این آگهی باید اطلاعات مربوط به مبلغ افزایش سرمایه و مبلغ اسمی سهام جدید و حسب مورد مبلغ اضافه ارزش سهم و تعداد سهامی که هر صاحب سهم به نسبت سهام خود حق تقدم در خرید آن‌ها را دارد و مهلت پذیره‌نویسی و نحوه‌ی پرداخت ذکر شود. درصورتی‌که برای سهام جدید شرایط خاصی در نظر گرفته شده باشد چگونگی این شرایط در آگهی قید خواهد شد.

در شرکت‌های سهامی عام نیز در آگهی به نحو فوق باید قید شود که صاحبان سهام بی‌نام برای دریافت گواهی نامه‌ی حق خرید سهامی که حق تقدم در خرید آن را دارند ظرف مهلت معینی که نباید کمتر از بیست روز باشد به مراکزی که از طرف شرکت تعیین و در آگهی قید شده است مراجعه کنند. برای صاحبان سهام با نام گواهی نامه‌ی حق خرید باید توسط پست سفارشی فرستاده شود.

برای کاهش بهای اسمی سهام شرکت و در مبلغ کاهش یافته‌ی هر سهم هیأت مدیره‌ی شرکت هم باید مراتب را طی اطلاعیه‌ای به اطلاع کلیه‌ی صاحبان سهام برساند. اطلاعیه باید در روزنامه انتشار یابد تا صاحبان سهام برای اخذ مابه‌التفاوت مبلغ اسمی قدیم و جدید مراجعه نمایند.

 

 کدام تغییرات شرکت‌ها الزامی است؟

الف- تغییر اساسنامه

به- تمدید مدت شرکت، زاید بر مدت مقرر

ح- انحلال شرکت، حتی در مواردی که انحلال به واسطه‌ی انقضای مدت شرکت صورت گیرد.

د- تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تبدیل شرکا یا خروج بعضی از آن‌ها از شرکت.

ه- تغییر اسم شرکت

و- در هر تقسیم راجع به مورد معین ماده‌ی 58 قانون تجارت در ماده‌ی 58 قانون تجارت در ماده‌ی نهم نظامنامه‌ی قانون تجارت، علاوه بر موارد بالا، تغییر مدیر یا مدیران شرکت هم افزوده شده است.

متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از نحوه انجام امور تغییرات شرکت‌ها، انجام آن و هزینه ثبت و پیگیری تغییرات با متخصصان ما در کمپانی ساعی تماس بگیرند.

 

صورت جلسه تغییرات شرکت

صورت جلسات موردنیاز برای ثبت تغییرات شرکت دارای انواع متفاوتی هستند. تمامی این صورت‌جلسه‌ها باید توسط شرکت‌های مختلف تکمیل شوند. این صورت جلسات در گروه‌بندی زیر قرار می‌گیرند:

صورت جلسه مجمع عمومی مؤسسین

صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده

صورت جلسه مجمع عمومی عادی به‌صورت فوق‌العاده

مجمع عمومی عادی سالیانه

صورت جلسه هیأت مدیره

مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی شرکاء

 

مهم‌ترین و پرکاربردترین تغییرات شرکت‌ها کدامند؟

قانون تجارت یا اساس‌نامه شرکت برای تمامی صورت جلسات فوق زمانی تعیین می‌کند که مطابق با این زمان باید تغییرات اعمال شود. از مهم‌ترین و پرکاربردترین تغییرات شرکت می‌توان موارد ذیل را نام برد:

انتخاب اعضای هیأت مدیره و تعیین سمت برای آن‌ها

مشخص کردن وضعیت حق امضا

انتخاب بازرسان شرکت

تصویب ترازنامه و صورت‌های مالی

تغییر نماینده شخص حقوقی

صورت جلسه مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت به شیوه‌ای خاص تهیه می‌شود. برای این کار صاحبان شرکت مطابق با درخواست هیأت مدیره برگزاری جلسه را با منشی شرکت هماهنگ می‌کنند تا زمانی تعیین کند. در نتیجه، صاحبان سرمایه مکلف هستند تا در زمان تعیین شده در جلسه حضور داشته باشند.

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که جلسه در حضور تمامی صاحبان سرمایه برگزار می‌شود و هیچکدام از آن‌هان باید غایب باشند. در این صورت است که جلسه به رسمیت شناخته می‌شود. چنانچه جلسه با حضور اکثریت برگزار شود باید نسبت به تشرفات دعوت اقدام شود.

در جلسه‌ی برگزار شده موضوع تغییرات شرکت در صورت جلسه‌ای تنظیم می‌شود تا تمامی صاحبان سرمایه تأیید یا عدم تأیید خود را با امضا کردن آن اعلام کنند. در نهایت، این صورت جلسه توسط اداره ثبت شرکت‌ها بررسی می‌شود.

 

تغییر در تعداد شرکاء شرکت چگونه انجام می‌شود؟

برای اعمال تغییرات در تعداد شرکاء نیاز به تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده خواهید داشت. برای این کار باید با ثبت آگهی دعوت کلیه‌ی اعضای هیات مدیره را برای حضور در مجمع فرا بخوانید. این جلسه با حضور اکثریت اعضا برگزار می‌شود تا تصمیمات لازم برای افزایش یا کاهش شرکا اتخاذ شود.

 

در شرکت‌های مختلف ۶ مورد وجود دارند که می‌توانند تغییر داده شود

متن اساسنامه شرکت که می‌تواند به‌طورکلی تغییر داده شود.

تغییرات مربوط به انحلال یا اعلام ورشکستگی شرکت بایستی ثبت شود.

ورود و خروج شرکای جدید به سازمان نیاز به ثبت دارد.

در صورت تغییر نام شرکت حتماً باید آن را در اداره مربوطه ثبت کنید.

تغییر مدیر شرکت باید به اداره ثبت گزارش داده شود.

تمدید مدت‌زمان شرکت نیاز به ثبت تغییرات دارد.

 

نتیجه‌گیری

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته‌باشید این است که تغییراتی که در سامانه لحاظ می‌کنید ممکن است به نفع یا زیان شرکت باشد. بااین‌وجود، درصورتی‌که نسبت به ثبت این تغییرات اقدام نکنید امکان دارد شرکت شما در آینده دچار مشکلاتی شوند. پس باید از اعمال خودسرانه تغییرات خودداری کنید. در این زمینه، مشورت با کارشناسان به میزان قابل توجهی می‌تواند کارساز باشد و از اتلاف انرژی و زمان و منابع مالی شما جلوگیری کند.

فرم مشاوره

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *